Alla inlägg den 8 november 2009

Av 4every1 - 8 november 2009 20:01

Jag är av den helt bestämda åsikten att alkohol, alltså öl vin och även sprit, bör finnas tillgängligt i "vanliga" affärer. Jag ser ingen som helst anledning till varför staten skall ha monopol på att tjäna pengar på det trevliga nöjet som den största allmänheten finner i att kunna unna sig ett glas eller två.

Om man ser downsiden i det, alkoholismen osv, så ser jag ÄNNU MINDRE anledning till att statens monopol skall vara kvar!!! Är det bara våra ljuvliga beslutsfattare som skall sko sig gött på andra människors fördärv för inbilla mig inte för en enda sekund att vinsten från Vin & Sprit samt Systembolaget öronmärks för vården att använda till att "bekämpa" alkoholismen.


Som en lite slutkläm tycker jag ju att alla människor är vuxna nog att faktiskt ta hand om sig själv och är dom inte det så OTUR!!!


Och snälla ni kom nu inte dragandes med påståenden som "men alla unga kan få tag i det så lätt" osv för det är rent s--tsnack om ni frågar mig. Dom får REDAN tag på det lätt, till och med levererat till dörren. Om man däremot säljer det i butiken OCH den butik som inte sköter sig blir av med rättigheten att sälja så kommer det bli bättre. INGEN butiksägare vill riskera att bli av med "tillståndet" för att bryta mot lagen i en affär. Pengarna att tjäna på försäljningen är för stora för det.


Så är ni för eller imot ett slaktande av monopolet och låta dagligvaruhandeln sköta det istället?


/4every1

Av 4every1 - 8 november 2009 19:57

Hej igen.


Nu tänkte jag vi skulle börja röra runt lite i gryta men bara lite denna gång.

En första fråga/inlägg rörande alkohol är nu startad under Samhällsåsikter/frågor.


Säg vad ni tycker, säg varför eller säg ingenting valet är erat men det är en intressant fråga och ett första steg till berörande av tabubelagda frågor Flört


/4every1

Av 4every1 - 8 november 2009 19:33

Så var en god söndagsmiddag avklarad. Skönt att slippa laga mat helt klart. Det är ju roligt men ibland himlans gött att slippa laga.

Så nu börjar kvällens aktiviteter som skall avsluta denna otroligt intensiva vecka.


Nästa vecka hoppas jag blir bättre. Allt verkar som det i alla fall. Om allt går i lås så jobbas det måndag-onsdag långa dagar och på torsdag pyser jag till Italien!!! Håll tummarna för mig att denna planering kan hållas. Det är ett MYCKET välbehövligt avbrott i en annars väldigt monoton vardag just nu.


Så Italien, lyxhotell, schysst bil, härliga kvällar och total avkoppling hägrar. Det bästa av allt är att det kommer inte kosta mig en enda krona Skrattande Det är till och med så bra att jag kan debitera 2 fulla dagar för torsdag och fredag. Det kallar jag väl planerad kortsemester Flört


/4every1

Av 4every1 - 8 november 2009 12:38

Sicken kanon härlig morgon.

3 ljuvliga små änglar på 4, 7 och 8 fixade och trixade med frukost på säng till en stackars sliten gammal gubbe som mig. Kaffe, mackor och presenter Glad

Hur man skall tolka presenterna är ju dock den stora frågan. deo och aftershave i stora lass Skrattande Dom tycker nog att pappa har lukta illa det senaste kanske Flört Men det råder vi i så fall bot på nu.


Resten av dagen kommer bestå av massa sysslor och pysslor i hemmets lugna vrå (eller ja lugn och lugn men i hemmets vrå i alla fall). Vintern är ju faktiskt på intågande och därmed skall det packas ihop massa sommargrejor i trädgården osv.


En stor fråga som jag fortfarande inte hittat svar på är vart tar tiden vägen??? Har ni idéer eller tankar berätta dom för mig. Tips på hur den lilla tid man har skall räcka till tas emot med öppna armar Skrattande


/4every1

Av 4every1 - 8 november 2009 01:01

Bastun är påsatt och en sväng eller två hägrar innan 2 hösäckar skall bäras till sina sängar och huvudet kan läggas på kudden.

Helt otroligt konstigt att tiden bara försvinner ibland. Jag tror nästan att man små somnar utan att märka det i en timme eller två för det är inte möjligt att tiden kan försvinna......eller?


Idag var en skit dag från början men den avslutades faktiskt riktigt bra med trevliga människor OCH en nyskapad blogg och det är ju inte fy skam.


Två av döttrarna spökade ut sig för Halloween-disco 7 resp 8 år gamla. Dom tyckte dom var "sååååå GRYMMA och såg farliga ut". Allt enligt egen utsago.

Det var väldigt svårt att hålla sig för garv när dom poserade med sina "tuffaste" uttryck ochposerSkrattande

Inte lätt att vara 7 och 8 och vara tuffa, elaka och häftiga.

Men dom gjorde ett grymt bra försök om ni frågar mig.


Förresten jag kom på en rolig grej. Imorgon eller ja egentligen idag är det ju min egna dag. Eller ja det är allas våra pappors dag men det är jag ju faktiskt så: MIN DAG!!!

Den skall jag spendera väl. Består av bl a storstädning av huset, ihoppackning av trampolin, ihoppacking av "pool", upphängning av första jul-pyntet!!!, packning av väska, kalas-besök för minstingen, middag hos mamma osv osv.

Puh!!!! Vad det helt plötsligt kändes som att jag vill sova igenom hela söndagen!!! Men men så blir det inte så en kall cider in i värmen och sedan vika ett tvättberg så jag slipper åtminstone det imorgon.Flört


Så godnatt alla nattugglor, för jag vet att ni är några stycken i alla fall.

Sov gott och dröm om livets alla fröjder.

/4every1

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards