Direktlänk till inlägg 8 november 2009

Alkohol, monopol, frisläppt eller vad???

Av 4every1 - 8 november 2009 20:01

Jag är av den helt bestämda åsikten att alkohol, alltså öl vin och även sprit, bör finnas tillgängligt i "vanliga" affärer. Jag ser ingen som helst anledning till varför staten skall ha monopol på att tjäna pengar på det trevliga nöjet som den största allmänheten finner i att kunna unna sig ett glas eller två.

Om man ser downsiden i det, alkoholismen osv, så ser jag ÄNNU MINDRE anledning till att statens monopol skall vara kvar!!! Är det bara våra ljuvliga beslutsfattare som skall sko sig gött på andra människors fördärv för inbilla mig inte för en enda sekund att vinsten från Vin & Sprit samt Systembolaget öronmärks för vården att använda till att "bekämpa" alkoholismen.


Som en lite slutkläm tycker jag ju att alla människor är vuxna nog att faktiskt ta hand om sig själv och är dom inte det så OTUR!!!


Och snälla ni kom nu inte dragandes med påståenden som "men alla unga kan få tag i det så lätt" osv för det är rent s--tsnack om ni frågar mig. Dom får REDAN tag på det lätt, till och med levererat till dörren. Om man däremot säljer det i butiken OCH den butik som inte sköter sig blir av med rättigheten att sälja så kommer det bli bättre. INGEN butiksägare vill riskera att bli av med "tillståndet" för att bryta mot lagen i en affär. Pengarna att tjäna på försäljningen är för stora för det.


Så är ni för eller imot ett slaktande av monopolet och låta dagligvaruhandeln sköta det istället?


/4every1

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 4every1 - 14 december 2009 21:16

Hur kan det komma sig att man så fort man börjat resa sig blir nertryckt igen??? Denna veckan skulle ju bli bra till ALLA pris och måndagen har inte ens slutat och allt känns djävligt och hopplöst      Helgens underbara aktiviteter ser nu ut att ...

Av 4every1 - 13 december 2009 03:46

Börjar bli jävligt trött på debatten om burkans var eller icke var. Därför undrar jag nu till den som läser detta. Bör det vara en rättighet att få bära burka i Sverige under ALLA omständigheter??? Oavsett vad du vill jobba med eller inte??? Skall ma...

Av 4every1 - 13 december 2009 00:58

Så börjar en mycket trevlig helg närma sig sitt slut. Sitter och klurar på ytterligare en kväll på stan. Gårdagen var mycket trevlig   Började med lugn och ro, lite vin, lite öl med mera. Fortsatte med party big time och avslutades med natta-mat och ...

Av 4every1 - 10 december 2009 23:04

Så satt man nu igen en afton och mediterade över vart i h-vete hela dan tog vägen. Stress hit, strul dit och inget blir gjort lik förbannat försvinner timmarna      Kommande tid och framför allt nästa vecka kommer bli TOPPEN på alla sätt och vis....

Av 4every1 - 2 december 2009 21:43

Så efter en totalt kaotisk tid där jag inte orkat mer än att bara finnas till skall jag nu ta tag i denna lilla blogg igen.   Morgondagen skall bli intressant med en mycket intressant anställningsintervju. Skall bli roligt att se vad dom har att ...

Ovido - Quiz & Flashcards